Liefdevol opvoeden



Liefdevol opvoeden: dat is dé intentie van elke ouder, in welke vorm van opvoeding dan ook toegepast. Ik vind het soms nog lastig te bepalen welke vorm het best bij ons past.
En dat is dus iets wat ik helemaal niet wil, want ik wil de kinderen eigenlijk heel veel ruimte geven om te dingen te ondernemen en te ontdekken.
Dit klinkt allemaal heel mooi he? Helaas werkt het in de praktijk niet altijd zo. 😉

Ik lees mij veel in over verschillende vormen ouderschap, maar ik merk dat ik daar soms toch wat onrustig van wordt, want je probeert dan op een bepaalde manier met de kinderen om te gaan die vervolgens niet altijd heel natuurlijk voelt. En lees ik dan weer over andere manieren van opvoeden heb ik dat idem dito.
Of het nou komt door mijn mentale gezondheid, of gewoon omdat ik 2 jonge kinderen dicht op elkaar heb, maar ik kom zo nu en dan weleens wat geduld tekort…

Ik verdiep mij al enige tijd in natuurlijk ouderschap, iets waarin ik veel herken en waar ik heel erg achter sta. Deze manier van omgaan met je kind, ze helpen in hun ontwikkeling, dat op een rustige manier te doen zonder ze al te veel dingen op te leggen vind ik zo belangrijk. Ik wil ze ruimte geven om dingen zelf te ontdekken. Wanneer de meisjes “samen” spelen gaat dit na 10 min vaak fout en begint er één te slaan of te duwen, en als ik dan al een aantal keer gewaarschuwd heb zit er vervolgens regelmatig ééntje in de hoek. Ja, daar komt mijn (te) geringe geduld dan weer opborrelen..

Ik laat het los, ik hoef niet een bepaalde vorm van opvoeden te hebben, ik heb mijn manier. En dat moet iedere ouder doen: opvoeden waarbij je je goed voelt, met soms misschien wat handvatten die je ergens oppikt. Want jezelf manieren aanleren waarvan je denkt dat ze bij je passen zorgt ervoor dat je te krampachtig probeert, en dat voelt alles behalve natuurlijk.

Dus ik probeer wat en soms faal ik. Ik voed een beetje natuurlijk, een beetje vrij en een beetje streng op, maar vooral héél liefdevol, want dat is waar het uiteindelijk allemaal om draait in mijn ogen.




Reacties

Populaire posts