Doelen 2021.





Wat doe en probeer ik allemaal om mijn mentale gezondheid te stimuleren? 


Soms denk ik wel eens, wat doe ik allemaal niet? Want één van mijn valkuilen is dat ik altijd teveel wil en doe. Dan heb ik ineens een idee of een ingeving wat mij zou kunnen helpen en stort ik mij daar volledig in, wetende dat door dit impulsieve gedrag ik dat idee of die ingeving niet ga volhouden. Anderzijds is misschien dat ook juist ook wel het mankement van mijn “aandoening”….


Voor dit jaar besloot ik daarom om niet direct goede voornemens te hebben, maar om bepaalde doelen rustig uit te voeren, stapje voor stapje, zodat het gaandeweg niet weer op de achtergrond raakt. Dit keer schrijf ik de doelen uit en probeer ik ze  rustig na te streven. 

En omdat ik snel geneigd ben te kijken naar wat niet is gelukt i.p.v wat wel gelukt is moet ik een hapering vooral niet zien als falen! 


Ik heb de afgelopen jaren heel veel aangepakt om te zorgen dat mijn mentale gezondheid beter werd. Daar ben ik natuurlijk heel trots op, maar ik merk ook dat niks echt blijvend is gebleven om mijn mentale gezondheid op peil te houden. 

Tegelijkertijd denk ik nu: is dat echt zo of leg ik nu de lat weer te hoog voor mezelf en hebben die dingen echt wel bijgedragen maar hoort het proces gewoon zo te gaan? Hoe dan ook, ik heb voortdurend de behoefte om dingen consequent te veranderen. 


Nu gaat er natuurlijk heel veel veranderen aan onze situatie in 2021 en dan hebben we het over echt grote veranderingen, dus de doelen die ik heb zijn vooral klein en op mij persoonlijk gericht. Ik wil graag wat meer alleen gaan wandelen om het hoofd leeg te maken, yoga weer oppakken, gaan mediteren, het creatief bezig zijn weer oppakken, minder vlees eten, gezonder eten in het algemeen en..en...  Je leest het al, ik wil weer veel te veel. 

Tegelijkertijd realiseer ik me, het hoeft niet allemaal vandaag, en door gebruik te maken van de grotere veranderingen die gaan komen in ons leven ontstaat ook de ruimte voor het toepassen van mijn persoonlijke doelen en behoeftes. 


Dus, dit jaar begin ik met mijn wandeldoel. Ik begin met 2 keer in de week een kwartier wandelen onder audiobegeleiding. Nu denk je, 15 min, serieus? Geloof mij, de uitspraak hardlopers zijn doodlopers is op mijn lijf geschreven! Van daaruit naar 30 minuten op vaste dagen, gewoon altijd na het avondeten, en zonder excuus om het niet te doen! 

Dit blog heb ik voornamelijk voor mezelf geschreven, dat snap je nu zeker wel, als stok achter de deur…. ;)

Succes!


Reacties

Populaire posts