Brief aan mijn dochters.




Dag kleine Frits en Frats, Blondie en Brownie…


Te klein zijn jullie nu nog om te beseffen hoe de wereld eruit ziet en wat er zich allemaal in afspeelt. Ik hoop dat als jullie een stuk ouder zijn de wereld er anders uitziet, groener en vooral duurzamer. Het is misschien niet heel reëel om dit te denken, maar ik gun het jullie wel.

Ik gun jullie een wereld waarin je s’avonds laat nog gewoon over straat kunt fietsen als vrouw en dat jullie net zoveel verdienen als een man in hetzelfde beroep.Dat het glazen plafond niet zo hard is en je alles kunt worden wat je wil.

Dat wanneer jullie ervoor kiezen om bij een hulpdienst te gaan werken om mensen te helpen, je niet vervolgens door andere mensen mishandeld wordt.Dat we niet meer tonnen plastic uit zee halen en dat mensen liever voor elkaar zijn waardoor oorlog verleden tijd is. Ik gun jullie een mooie wereld zonder al teveel gedoe, maar helaas kan ik het niet beloven.

Wat ik wel kan beloven is dat wij jullie zullen opvoeden tot zelfstandige vrouwen, die alles kunnen en mogen worden wat ze maar willen, zonder gevoel dat er ergens een grens is in wat je kunt bereiken. Of jullie nou Vmbo, Havo of Vwo gaan doen, het is allemaal goed.

Ik wil jullie meegeven in iedereen het beste te zien, ook al is niet iedereen even vriendelijk. En dat je niet over jezelf hoeft heen te laten lopen.Wij zullen achter jullie keuze staan als jullie op het punt zijn aangekomen om je leven met iemand te delen, of dit nou een man is of een vrouw. Dat wij altijd achter jullie zullen staan, ook al zullen wij het misschien niet altijd eens zijn.

Moeder en ouder willen worden is eigenlijk best egoistisch, want dat doe je vooral voor jezelf. Toch draait nu alles om jullie, zoals het hoort in mijn ogen.Ik wil zoveel mogelijk tijd met jullie doorbrengen en jullie de wereld laten zien, ik wil jullie leren lief te hebben en jullie een onbezorgde jeugd laten ervaren.

En dan heb ik maar één hoop, of nou ja iets meer, dat jullie levenspad niet teveel hobbels zal hebben, je je “mannetje” kan staan, jullie gelukkig worden van jezelf en dat jullie zussenband een oneindige liefde is...






Reacties

Populaire posts